Sondaje

Persoanele și organizațiile interesate de procesul electoral.

By 26 septembrie 2019 No Comments

Ne adresăm prin acest mesaj tuturor persoanelor și organizațiilor interesate de procesul electoral.

În data de 23 august 2019, cu aproape două luni înainte de începerea campaniei electorale, am informat oficial Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova că intenționăm să organizăm un studiu de tip exit-poll în municipiile Chișinău și mun. Bălți.

În data de 22 septembrie 2019, am primit răspunsul CEC, care este atașat prin care ni se refuză efectuarea acestui exercițiu.

Modul în care este scrisă această scrisoare, în opinia noastră, este unul sfidător, neprofesionist și ilegal. De asemenea, scrisoarea a fost transmisă la o lună distanță, iar acest refuz practic face imposibilă desfășurarea unui exit-poll la alegerile locale din 2019 în mun. Chișinău și mun. Bălți.

Codul electoral are o singură prevedere în ceea ce privește organizarea exit-pollurilor și anume faptul că rezultatele lor nu pot fi anunțate până la închiderea urnelor de vot. Astfel, CEC nu are nicio prerogativă să accepte sau să respingă desfășurarea unui exit-poll. În scrisoarea noastră noi am informat despre desfășurarea unui astfel de studiu, în timp ce în răspuns practic ni s-a interzis, neîntemeiat acest fapt.

Motivele invocate sunt grosolane, lipsite de orice logică și sfidează bunul simț:
1. „Sondajul de tip exit-poll ar putea fi realizat de către asociațiile obștești calificate din Republica Moldova” – această frază conține o serie de greșeli de logică cum ar fi:
a. Exit-pollul nu este metodologic un sondaj în înțelesul general al acestui tip de studiu. Adică nu este un sondaj unde fiecare participant are șanse egale de a participa la studiu. Metodologia unui exit-poll e foarte complexă, ceea ce face o deosebire mare între un sondaj și un exit-poll.
b. Exit-pollul nu este realizat de asociații obștești în nicio țară din vecinătate, ci doar de companii sociologice ce au capacitatea de a organiza astfel de studii. În Republica Moldova nu există niciun ONG care ar putea face un exit-poll.
c. Ce înseamnă asociații obștești calificate?! Cine le califică? Unde în genere e scris așa ceva? De ce CEC-ul decide cine poate face un exit-poll?! De unde așa prerogative pentru o organizație care nu are nici cunoștințele, nici experiența și nici competențele de a discuta serios despre organizarea unui exit-poll?
d. De ce anume din Republica Moldova? În anul 2009, o companie SOCIOLOGICĂ, nu ONG, din România a făcut exit-poll în Moldova și totul a fost OK.

2. O altă frază: „Întrucât chestionarea respondenților în cadrul unui sondaj se face în clădirea în care este amplasată secția de votare sau imediat la ieșirea din clădirea unde este amplasată secția de votare, iar unul din scopurile sondajului de tip exit-poll este verificarea corectitudinii procesului de votare, numărare și totalizare a rezultatelor alegerilor, activitatea operatorilor de sondaj poate fi asimilată, în mare măsură, cu cea a observatorilor la alegeri”
a. Exit-poll, nu sondaj.
b. Noi am informat CEC-ul că colectarea datelor nu se va face în interiorul secției de vot, iar dacă clădirea e mai mare, atunci termenul în afara secției de vot poate coincide și cu un spațiu din interior clădirii. Operatorii de teren sunt oameni și au și ei dreptul la condiții normale de lucru. Ceea ce am solicitat de la CEC e doar conlucrare pentru ca operatorii să nu fie împiedicați să lucreze ÎN AFARA secției de vot.
c. Scopul Exit-pollului nu este verificarea corectitudinii procesului de votare, numărare și totalizare a rezultatelor alegerilor. Noi am explicat în scrisoare metodologia de colectare a datelor și nu am specificat că asta ar fi scopul. În alte țări de asemenea, nu este treaba operatorilor de teren să facă lucrul observatorilor.
d. E o diferență enormă între statutul de observator, care are anumite prerogative, inclusiv faptul că poate să se afle în secția de vot și să urmărească mai multe procese în cadrul secției și operatorul de teren care doar facilitează completarea chestionarelor în teren. Este absolut greșită abordarea de a da unui operator de teren statutul de observator, deoarece nu avem nevoie de toate prerogativele de observator și ne interesează doar ca operatorul să-și îndeplinească sarcinile, în afara secției de vot, conform metodologiei.

3. La început e menționat că „nicio altă persoană nu poate rămâne în incinta secției de votare mai mult timp decât este necesar pentru votare…”
a. Noi nu am solicitat ca operatorii de teren să se afle în incinta secției de votare și nu ne dorim asta.
b. Noi am specificat expres că operatorii de teren se vor afla în afara secției de vot și nu vor face alte acțiuni decât colectarea datelor conform metodologiei.

În concluzie:
a. CEC-ul fie n-a luat în serios scrisoarea noastră, fie în mod premeditat au creat motive pentru a ne obstrucționa activitatea planificată.
b. CEC-ul a dat răspuns în decurs de o lună, ceea ce ne face imposibilă organizarea exit-pollui, în condițiile create, când CEC-ul pur și simplu va alunga operatorii noștri la mai mult de 100 de metri de secția de vot, ceea ce va face foarte dificilă colectarea corectă a datelor.
c. CEC-ul a demonstrat că fie nu cunoaște ce înseamnă un Exit-Poll, fie premeditat invocă motive dubioase și lipsite de logică și de experiență locală sau internațională pentru a împiedica desfășurarea unui exit-poll.
d. Noi suntem profund dezamăgiți de atitudinea respingătoare și sfidătoare a CEC și descalificăm textul din scrisoare sub aspect legal, profesionist și metodologic. Considerăm că răspunsul pe care l-am primit n-are nimic în comun cu legea, bunul simți și cu abordarea noastră și cu intențiile noastre de desfășurare a exit-pollului. Nu s-a ținut cont nici de descrierea metodologiei și nici despre faptul că ne-am arătat deschiderea pentru a asigura o bună desfășurare a studiului.
e. În condițiile create, noi nu vom putea desfășura exit-pollul în acest an.
f. Rugăm mass-media, organizațiile internaționale acreditate în Moldova, ONG-urile interesate de alegeri să se sensibilizeze și să atragă atenția asupra faptului că CEC-ul în mod oficial, fără motive întemeiate, interzice desfășurarea studiilor care se fac în țările civilizate, inclusiv în țările vecine: Ucraina și România, inclusiv de mai multe companii SOCIOLOGICE, nu ONG-uri!, la același scrutin.
g. De asemenea, atragem atenția că CEC-ul își asumă atribuții pe care nu le are, face concluzii în necunoștință de cauză și obstrucționează activitatea agenților economici profesioniști și cu experiență în domeniul cercetărilor.

Mihai Bologan
Doctor în economie, specialitatea Statistică Economică
Director executiv Date Inteligente SRL

Leave a Reply