Sondaje

Studiul de audiență. Studiul socio-politic iData. Septembrie 2021

By 30 septembrie 2021 No Comments

Compania Date Inteligente SRL a realizat ”Studiul de audiență. Studiul socio-politic iData” în perioada 12-24 septembrie 2021. În cadrul sondajului au fost chestionați 1086 respondenți din 405 localități din toate raioanele țării. Eroarea maximă de eșantionare este de +-3.0%

Datele au fost ponderate după variabilele gen, grupă de vârstă, mediu de reședință, regiune și etnie. 

Principalele rezultate ale studiului socio-politic
Aproape jumătate din respondenți (47%) consideră că lucrurile în Republica Moldova merg într-o direcție corectă. Pe de altă parte, 40.0% din total, consideră că lucrurile merg într-o direcție greșită. De remarcat că procentul persoanelor, care consideră că lucrurile în Republica Moldova merg într-o direcție corectă este în descreștere față de datele Barometrului post-electoral publicat în luna iulie (52.4%).

Unele partide parlamentare se află în continuare în topul preferințelor cetățenilor. Fiind întrebați dacă ipotetic duminica viitoare se vor desfășura alegeri parlamentare anticipate, din total respondenți, 35.3% ar vota Partidul Acțiune și Solidaritate; 20.5% – Blocul Socialiștilor și Comuniștilor; 7.2% – Partidul Politic Șor. Ar acumula mai puțin decât pragul electoral următoarele partide: Partidul Nostru – 2.1%; Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr – 2.9%; AUR Moldova -0.9%; Partidul Politic Puterea Oamenilor și Partidul Politic Partidul Schimbării – câte 0.3%, respectiv Partidul Unității Naționale – 0.2%, precum și alte partide care au acumulat mai puțin de 0,2%.

Conform rezultatelor studiului, Președinta Maia Sandu se bucură, în continuare, de cea mai mare încredere în rândul cetățenilor, ceea ce constituie 37.8%, fiind urmată de Președintele PSRM – Igor Dodon cu 15.5%. Printre răspunsurile respondenților la această întrebare mai regăsim Ilan Șor – 4.3%; Vladimir Voronin – 3.0%; Renato Usatii -2.7%; Ion Ceban – 2.3%; Irina Vlah – 1.8%; Andrei Năstase – 1.4%; și Igor Grosu- 0.4% ș.a.; Totodată 21% din respondenți nu ar vota pe nimeni.
În opinia respondenților, cei mai activi politicieni din ultimele 30 zile au fost Maia Sandu, cu un scor de 30.8% și Igor Dodon cu 14.2%. Clasamentul este continuat de Igor Grosu – 7%; Ion Ceban – 4.1%, iar Natalia Gavriliță – 3.5%. De menționat, că e pentru prima dată când primarul capitalei, Ion Ceban intră în top – 4 politicieni activi ai ultimei luni.

Fiind întrebați despre nivelul de implicare din ultimele 30 zile a reprezentanților partidelor, respondenții susțin că Partidul Acțiune și Solidaritate este cel mai activ partid- 48.2%, urmat de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova cu 21.6%. În top 3 cele mai active partide, în percepția respondenților, se regăsește și Partidul Politic Șor, cu un procent de 5.7%. Din partidele extra-parlamentare a fost numit și: Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr obține 1.0%, iar celelalte partide au acumulat sub 1.0%.

Dorința de aderare la Uniunea Europeană este în descreștere față de rezultatele Barometrului Post-Electoral din luna iulie, dar reflectă în continuare o majoritate absolută. Astfel, 69.9% dintre respondenți susțin aderarea la Uniunea Europeană. Tendință de descreștere se înregistrează și în rândul militanților pentru unirea cu România (38.9% pro, față de 41.2% din Barometrul Post-electoral al lunii iulie).

O creștere se înregistrează în rândul celor care doresc aderarea la Uniunea Economică Euro-asiatică – 38.3% față de 37.5% raportate în luna iulie. Este în creștere și procentul celor care doresc aderarea la NATO – 33.4% față de 27.7% din sondajul anterior.
Mai puțini cetățeni își doresc refacerea URSS (19.0%) și recunoașterea independenței regiunii transnistrene (19.6%). Totodată, 45.7% își doresc ieșirea Republicii Moldova din Comunitatea Statelor Independente.

Totuși, conform studiului, majoritatea cetățenilor susțin direcția pro-vest și tot mai puțini își doresc consolidarea relațiilor cu estul. 

Principalele rezultate ale studiului de audiență

Studiul de audiență reflectă preferințele moldovenilor în materie de mass-media și rețelele de socializare. Astfel, 60.3% din respondenți au declarat că privesc TV-ul zilnic; 7.5% de 3-5 ori pe săptămână; 10% de 1-2 ori pe săptămână; 3.3% mai rar decât lunar și 10.8% deloc în ultimele 3 luni.

Conform studiului, cel mai urmărit post de televiziune din ultimele 30 zile este Jurnal TV cu 17.9%, fiind urmat de postul public de televiziune Moldova 1, cu un procent de 13.3%. Pro TV-ul este vizionat de 11.5% din respondenți, Prime TV de 10.2%, iar NTV Moldova de 8.3%. TV8 și Primul în Moldova a fost vizionat în ultimele 30 luni de 6.6%, Publika TV de 5.9% și RTR – 5.8%. Respondenții mai urmăresc TVR – 2.6%; Televiziunea Centrală – 2.3% și Canal 3 – 1.3%.

Fiind întrebați cât de des se informează de pe site-urile de știri, 38.9% au declarat că se informează zilnic; 9.4% se informează de 3-5 ori pe săptămână; 9.9% de 1-2 ori pe săptămână; 3.4% de 1-3 ori pe lună; 8.4% mai rar decât lunar și 28.5% deloc în ultimele luni.

În opinia respondenților, portalurile de știri care prezintă cele mai corecte știri și informații sunt Jurnal.md (18.8%); stiri.md (16.8%); și protv.md (15.55%). În topul portalurilor de știri se mai includ: zdg.md (9.9.%); point.md (7.2%); tv8.md (5.8); unimedia.md (4.5%); sputnik.md (3.7%); timpul.md (3.2%); moldova.org (3.0%); agora.md (1.8%); diez.md (1.3%); realitatea.md (1.0 %); publika.md (0.9%) și cotidianul.md (0.8%).

Rezultatele sondajului arată că 29.8% din respondenți ascultă posturile de radio zilnic; 5,4% ascultă radioul de 3-5 ori pe săptămână; 5.3% – 1-2 ori pe săptămână; 3.9% – 1-3 ori pe lună, 7.8% – mai rar decât lunar, iar 46.2% deloc în ultimele 3 luni.

Cât despre utilizarea rețelelor de socializare, 59.55% au declarat că le accesează zilnic; 6.6% – de 3-5 ori pe săptămână; 6.1 % – de 1-2 ori pe săptămână; 1.9% – de 1-3 ori pe lună; 4.8% – mai rar decât lunar și 19% nu au utilizat deloc rețelele de socializare în ultimele 3 luni.

Cele mai utilizate rețele de socializare sunt: Facebook – 64.0%; Instagram – 26.8%; Odnoklassniki – 18.8%; Telegram – 10.1%; TikTok – 7.8%; Vkontakte – 7.0%; Twitter – 2.0; Snapchat – 0.9% și LinkedIn – 0.3%.

În același timp, doar 4.2% din respondenți citesc ziare sau reviste zilnic. 3.2% citesc ziare sau reviste de 3 -5 ori pe săptămână; 12.2% de 1-2 ori pe săptămână; 4.9% de 1 -3 ori pe lună; 7.1% mai rar decât lunar, iar 67.7% deloc în ultimele luni.

Pentru a vizualiza rezultatele studiului, vă rugăm să accesați aici.

Leave a Reply