Stiri

Comunicat de presă. Conferința lunară iData – mai 2022

By 3 iunie 2022 No Comments

Stimați reprezentanți ai presei, ai organizațiilor și părților interesate!

Vă transmitem prin prezenta următorul comunicat de presă:

În perioada 13–28 mai 2022, compania Date Inteligente SRL a realizat un sondaj la nivel național folosind metodele CATI – 70%, CAPI – 30% pentru un eșantion total de 1012 respondenți. Eroarea maximă de eșantionare este de ± 3%, iar numărul localităților incluse în eșantion este de 294. și din toate raioanele, municipiile Chișinău, Bălți și UTA Găgăuzia .

  • Situația socio-politică în Republica Moldova

Numărul celor care cred că lucrurile în Republica Moldova merg în direcția greșită continuă să crească și se ridică deja la 56,6%, adică cu 11% mai mult decât în luna martie a acestui an. Tot în luna mai 2022 se constată o scădere a numărului de respondenți la 10 puncte față de luna martie a aceluiași an, încrezători în corectitudinea treburilor Republicii Moldova, care, respectiv, este de 30,8% din cei chestionați în luna mai. și 38,2% în martie 2022.

Cel mai important eveniment din luna mai pentru populația Moldovei au fost sărbătorile și zilele de comemorare – în special 1 și 9 mai, – conform a 30,1% dintre respondenți, precum și creșterea generală a prețurilor – 18,5%.

În același timp, interesul pentru războiul dintre Ucraina și Rusia s-a mutat de pe poziția de lider pe locul trei (37,0%, respectiv 9,7% în luna martie 2022). Cele mai interesante și discutate cinci evenimente din luna mai au inclus și reținerea lui Igor Dodon (6,7%) și subiectul interzicerii simbolurilor care promovează războiul (3,4%).

În cazul alegerilor parlamentare, 25,8% ar vota pentru Blocul Comuniștilor și Socialiștilor, 25.1% – pentru PAS, în Parlamentul RM ar mai intra și P Șor cu 12,5% din voturile respondenților. O creștere semnificativă a potențialului electorat de 2,6pp se observă în PP PDA și în mai 2022 este de 3,4% față de 0,8% martie 2022.

Potrivit sondajului, fără a ține cont de voturile diasporei și ale Transnistriei, mandatele în parlament ar fi repartizate astfel: Blocul Comuniștilor și Socialiștilor – 41 de locuri; PAS ar primi 40 de locuri și PP Șor – 20 de locuri.

În mai 2022, tendințele lunilor precedente în ceea ce privește distribuirea încrederii în politicieni rămân aceleași. Primii trei politicieni în care au cea mai mare încredere respondenții sunt Maia Sandu – cu 25,9%, Igor Dodon – 15,3% și Ilan Șor – 7.9%.

Maia Sandu a fost cel mai activ politician din ultimele 30 de zile cu 24,1% față de rezultatele anterioare de 18,3%. Mai jos sunt o serie de politicieni menționați: Igor Dodon – 12,5%, Ion Ceban 6,7%; Ilan Șor 4,8%; Igor Grosu – 3,6%.

Sprijinul pentru aderarea Republicii Moldova la UE continuă să scadă și a atins cel mai scăzut nivel de 56,1% pentru perioada septembrie 2020 – mai 2022 inclusiv. Înainte de aceasta, cel mai scăzut indicator de susținere a aderării Republicii Moldova la UE a fost în septembrie 2020 (56,4%), iar maximul – în iulie 2021 (71,6%).

Sentimentul unionist continuă să scadă și, din mai 2022, reprezintă 30,7% din numărul total de respondenți. În martie, Unirea cu România a fost susținută de 36,5% dintre respondenți, în aprilie de 33,2%. Cel mai mare procent de sprijin a fost acordat în martie 2021 – 43,9%.

Se atestă și o scădere a susținerii recunoașterii Transnistriei ca stat independent. Deci, în martie 2022, 31,3% dintre respondenți și-au exprimat sprijinul, în aprilie 2022 – 29,4%, iar din mai 2022, cifra este deja de 27,1%.

Pe de altă parte, observăm o tendință de creștere pozitivă în ceea ce privește sprijinul populației pentru intrarea Republicii Moldova în NATO, care se exprimă într-o creștere a acestui procent la 24,5% în luna mai față de 21,7% în martie și 23,1%. % în aprilie, respectiv.

  • Studiu de audiență media

Top 5 cele mai urmărite posturi TV în ultimele 30 de zile au inclus: Jurnal TV, Moldova 1, Prime TV; ProTV ; Publica TV .

Top 5 cele mai populare programe din punct de vedere al frecvenței de vizionare în ultimele 30 de zile sunt următoarele: „ Vorbește Moldova ” – 11,2%; „100 de moldoveni au zis ” – 5,1%; ” Cutia Neagră cu Mariana Rață ” – 5,1 %; ” Ora de ras ” – 4,6 %; ” În profunzime cu Lorena Bogza\ ” – 3,3%.

Potrivit respondenților, prezentatorii preferați în ultimele 30 de zile au fost: Natalia Cheptene – 8,7%; Lilia Ojovan – 6,7%; Alexandru Cozer – 5,4%; Mariana Rață – 5,3%; Lorena Bogza – 3,9%; Emilian Crețu – 2,7% și Anatol Durbală – 2,4%

Cele mai vizitate site-uri de respondenți în ultimele 30 de zile au fost: stiri.md – 9,0%; protv.md – 7,3%; jurnal.md – 6,8%; punct.md – 6,0% și tv8.md – 5,8%.

Top-5 cele mai populare posturi de radio în luna mai 2022 rămâne neschimbat: Radio Moldova – 8,9%; Radio Noroc – 8,3%; Radio Plai – 6,1%; Hit FM – 3,9%; Jurnal FM – 3,5%. Toate procentele din această secțiune sunt prezentate din total respondenți, inclusiv cei care nu privesc TV, radioul sau nu citesc site-urile de știri

  • Studiu al consumului de înghețată în Republica Moldova

Înghețata este un produs preferat nu doar vara, ci pe tot parcursul anului, dovadă fiind datele privind consumul de înghețată, potrivit căruia 56.3% din respondenți consumă înghețată cel puțin lunar.

Cel mai preferat tip de înghețată este cea de tip plombir, conform la 38,3% din numărul total de respondenți. Ceva mai puțini respondenți – 28,2%, preferă înghețată de ciocolată. Sucul înghețat este cea mai puțin preferat tip de înghețată – doar 1,7% dintre respondenți l-au menționat.

Respondenții au acordat cea mai mare preferință pentru ambalarea înghețatei la păhăruț – 34,6%, urmată de înghețata pe băț – 21,7% și la cornet – 19.1%.Criteriul determinant pentru alegerea înghețatei la cumpărare este gustul acesteia – 45,1%, urmat de preț – 20,5%. De asemenea, pentru 12,4% dintre respondenți contează cel mai mult ingredientele, iar pentru 7% – brandul. În același timp, publicitatea practic nu are niciun efect asupra alegerii înghețatei.

Cele mai populare puncte de vânzare pentru înghețată sunt magazinele de lângă casă și serviciu, mai puțin consumându-se în cafenele și restaurante.

Aproape 70% dintre respondenți preferă înghețata produsă în Republica Moldova. De asemenea, unii respondenți preferă înghețată produsă în Belarus (8,6%) și Ucraina (7,3%).

Compania Date Inteligente este una comercială și poate oferi mai multe informații analitice în baza sondajelor lunare pe care le efectuează, inclusiv în dinamică sau în cadrul diferitor forme de dezagregări. Pentru a afla mai multe date decât ceea ce prezentăm noi, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@idata.md și noi vă vom face o ofertă comercială pentru datele solicitate. Toate graficele le găsiți pe t.me/dateinteligente și pe fb.com/dateinteligente. Pentru alte detalii cu privire la interpretarea rezultatelor și/sau alte date dezagregate pe anumite categorii vă rugăm să ne scrieți/apelați la numărul de telefon: 069194064 – Mihai Bologan, dr. în statistică, Director executiv, Date Inteligente.

Leave a Reply